Då börjar vi då

Publicerat: november 17, 2008 i Uncategorized

Då så. Det här har jag funderat på ett tag. Närmare bestämt cirka tre år, men efter att herr Åke M gav mig en aldrig så lätt knuff i bloggriktningen häromdagen, tänkte jag helt enkelt – nu är det dags. Och så blev det. Vad jag här kommer att avhandla är väl inte helt glasklart, men det är ganska troligt att det kommer att bli några rader om musik (företrädesvis pubrock, soul, new wave, blues och powerpop). Dessutom kan det tänkas bli lite tankar om fotboll, mat och dryck, några andra inte helt ovanliga intressen. Det är väl lika bra att kicka igång då. Vill även passa på att tacka Halvar för uppmuntran. Tack.

Och precis i detta nu spelar p4 en av mina nuvarande favoriter Teddy Thompson. Ingen dum start. Han senaste platta ”A pice of what you need” innehåller ett gäng helt grymma låtar, och han sjunger dessutom som en ung Jackson Browne. Och det gör ju inte så mycket.

Teddy.

Teddy.

Annat som tål att lyssnas på just nu är t ex Fatboys nya ”In my bones” Geraint Watkins ”In a bad mood” och varför inte Pat Todd & the Rankoutsiders ”Holdin’ Onto Trouble’s Hand” som är en enda lång skön blandning av skramlig ylande Johnny Thunders-rock och akustisk countryrock. Det är fan inte klokt hur bra det är. Och går man ut på youtube och letar rätt på några Pat Todd-filmer blir man garanterat på bra humör, fast det är måndag.

Appropå bra humör. Det var jag härom veckan när Åsa, Gary, Vivi, Kickan, Ricke och jag tog en 30-timmars resa till London. Detta enbart för att gå på en av Gordon Ramseys så kallade ”gastro-pubar” (rätt fjantigt uttryck för restaurang). Hur som helst, det var en riktigt bra mat- och dryckesupplevelse där på The Warrington. Och servicen och stämningen i lokalen var även den på topp. Det blir garanterat ytterligare besök där. Dessutom var det prisvärt, bara en sån sak.

När jag ändå håller på ska jag passa på att rekommendera varannan torsdag på Konsertbaren i Uppsala. Då spelar Sören G (sångare i helt legendariska Rävjunk) och undertecknad plattor från 21 till late. Det brukar bli allt från Dean Martin till Undertones, ungefär. Arbetsnamnet på denna tillställning är Highway to Helg. Konsertbaren är även värt ett besök för deras utmärkta mat och dryck, kolla in http://www.konsertbaren.se

Annat som kan rekommenderas är säkert Ron Sexsmith på Katalin i Uppsala, fast det var igår, så det har vi missat. Men bra var det nog. På torsdag är det däremot Steve Forbert på nämnda ställe, och han spöar Ron Sexsmith alla dar i veckan om du frågar mig.

Idag är det livat på kontoret. Liselotte och Åsa håller på med ett julmatsreportage till Aftonbladet, så vid femtiden ska jag få julmat. I november, inte illa. Själv ska jag fortsätta med formgivning av bok till ett ganska stort universitet. Och t-shirt-design till Rävjunk. Detta får ses som något av ett hedersuppdrag.

Laters.

kommentarer
  1. andyberger skriver:

    Jag hade en gång en kommentar. Men den har jag tappat bort.

  2. Åke M skriver:

    Sådärja, trevligt Berger. Missar Forbert pga Florida/NY resa. Tufft jobb men någon måste göra det också.
    PS vann man nåt på sin premiärkommentar 🙂

  3. andyberger skriver:

    Du skulle egentligen vunnit en Floridaresa, men det har du ju redan en, så jag sparar den till mig själv. Ska du till Gainesville och leta T.P:s rötter månne? Förresten, Halvar var allra första premiärkommentatorn, men jag drullade bort hans kommentar i min förvirrade bloggbegynnelse.

  4. Åke M skriver:

    Halvar, alltid denne halvar.

    T.P. får klara sig själv denna gång. Men självklart kommer jag tillbedja hela Floridas mark till hans ära.

Kommentera

