Solen skiner och kaffet är klart.

Publicerat: februari 14, 2009 i Uncategorized

En inte helt felaktig kombination alls. Dessutom sjunger Justin Currie förbannat fint i Spotten. Justin var tidigare frontman i den utmärkta skotska gruppen Del Amitri. Han gjorde en fin soloplatta 2007 som jag lyssnat alldeles för lite på. Ska bli ändring på det nu. Traditionell, snygg pop-rock med rötterna i 70-talets bästa Rod Stewart-plattor, ungefär. Han får därför äran att inleda listan vid namn Bergers tjugoetta.

För övrigt verkar det bli en bra dag. Starten var utmärkt, då fru Berger halade fram ett litet paket precis när jag slog upp ögonen. Fan, jag skulle ju vara först med åtminstone en kvast blomster. Men shit happens. Vad det var i paketet? Nåt alldeles för dyrt, fint och silvrigt som man nu sitter på vänstra handens ringfinger.

Har just nu en alldeles för stor London-abstinens. Vill bara åka över och skrota runt på gator, rockklubbar, pubar och restauranger. Men det får vänta till maj.

Blev igår ett officiellt Leksands-fan igen. Har legat i träda sedan sent 70-tal med detta, eftersom jag tycker som en viss sångare från Lädernunnan: Ishockey är som Dallas, fotboll är som schack. Men man är ju inte sämre än att man kan intressera sig för två sporter, åtminstone ibland. Dessutom finns det ju en del fint folk som håller på Leksand. Två exempel är Kock-Mats och Bryan Adams. Och nu har ju Sator gjort lagets nya officiella låt. Bara en sån sak.

Idag är det Grill-Jannes tur att vinna, det känns lång väg. Men vi garderade med Bob Hope för säkerhets skull. Heter man Grill-Janne vinner man förr eller senare, så är det bara. Dessutom finns det en kuse vid namn Barfine Player, hörs ju också att det är en vinnare. Ta det inte som ett stalltips bara.

Idag ska väl de blå gentlemännen kunna trycka dit Eltons gamla gäng. Hoppas jag.

Imorgon söndag: Sune har ettårskalas, och därefter en annan höjdpunkt: Inter-Milan. Bör ses, som det heter. Ska bli skönt att se Zlatan snurra upp Milaneserna på läktaren. Nej, nu är det dags för en solskenspromenad innan eftermiddags-ölen ska intagas med svärfar.

The wild man of rock & roll – Jerry Lee trampar på klaveret.

The wild man of rock & roll – Jerry Lee trampar på klaveret.

Eftersom det är lördag så kommer här en extra bonus: Jerry Lee LewisLive at the Star Club – ett av dom vildaste livealbum som spelats in och en sann klassiker. Tyvärr har Spotify-gänget döpt låtarna lite tokigt, så namnen stämmer inte riktigt. Men skit samma, stor rockenroll är det. Vi hörs.

kommentarer
  1. ÅkeM skriver:

    En svenskspråkig lista ihopsnickrad lite snabbt. Scocco/Ronander Rullat med dom bästa är en bortglömd pärla. Och som vanligt är jag svag för pojkrumspop.
    Ikväll blir det Hello Saferide i Gefles bästa lokal.

  2. andyberger skriver:

    Denna lista ska genast undersökas. Konsertkväll, trevligt. Vilken är Gävles bästa lokal förresten? Själv jobbar jag med 70-talsretro. Pepparstek ska flamberas om tio minuter.

  3. ÅkeM skriver:

    Spegeln, några 100 sittplatser för 40+ och ståplats längst fram den något vildare generationen. Dessutom ölservering.
    70 talsretro jojagtackar…..

  4. basjan skriver:

    Shit happens,min fru lurade ut mig på gödselstacken,hon sa att med hästskit får du hjärtformad potatis i sommar. Så min valentine dyker upp vid midsommar,från jorden.Vi bjuder in er på en valentine middag efter midsommar med potatis. Eftersom du matar mig med spotifylistor hela tiden, hur tror du att jag ska hinna med att skapa egna listor när dina är nästan? är helt ultimata.

  5. andyberger skriver:

    Å fan, är du vaken också. Ser fram emot hjärtformade potäter till sommaren då. Men det är bara å sätta igång och göra sköna listor o skicka på mig Janne, ett beroendeframkallande nöje! Hälsa frun, vi hörs.

  6. Lasse W skriver:

    Del Amitri, tack för den! Ännu ett bortglömt suvveränt band. Matar nu ut dom via Spotten.

    Morronen började på bästa sätt. Sedan nybakade scones med dubbla latte och Tell tale signs. Promenad i blixtrande snövitt solsken. Fläskfile med trattkantarellsås till middag. Bläddrar nu i Den stora landsvägen. Life is good.

    Svårt att ta spot-listor ungre än 30 år på allvar tycker jag…

  7. andyberger skriver:

    Låter som en bra dag. Själv har jag flamberat pepparstek och fått lite gott rött. Spelar nu Dan Baird alldeles för högt i köket för att undvika melodifestival-eländet. Trevlig fortsättning på helgen.

  8. basjan skriver:

    Om du vill komma lite närmare Melodifestivalen? (på den gamla goda tiden) lyssna på The Yayhoos fear not the obusvious sista låten på plattan så förstår du vad jag menar,den rullar i det Olandrakiska hemmet just nu.

  9. andyberger skriver:

    Den plattan har man ju såklart. Var förresten i sthlm 2007 med Ingemar B för att se Yahoos på Hard Rock Café. Bandet kom dit, men dom fick inte spela för fastighetsägaren (skulle visst låta för mycket). Fast vi fick snacka lite med grabbarna över en öl ialla fall. Grymt band.

  10. Blomman skriver:

    Lyssnar just nu på Alllredy free med The dereks trucks band Skickar med länken så får ni ha en trevlig lördagskväll.spotify:track:5U51nS2N1TDL1HEHEio7mC

  11. andyberger skriver:

    Derek Trucks är inte illa! Blomman har som vanligt koll på läget. Jag frälste vår bekant Högvall för typ ett år sen tror jag på Trucks. Och han brukar ju vara en kräsen herre…

  12. andyberger skriver:

    Och det där var ju dessutom herr Trucks nya, som jag inte hört. Fett fräscht, som Ricke skulle sagt.

  13. Blomman skriver:

    Den är inte så dum!

  14. basjan skriver:

    Master Högvall har rätt att att vara kräsen.
    Blomman! Tack för Trucks nya,visste inte om den.
    Har alldeles nyss öppnat en flaska altissima vulgaris (Gotlänsk Rom) passar utmärkt till D.Trucks. Berger varför har du inte öppnat den här sidan tidigare, du skriver ju om det man vill höra.Trevlig musik.

  15. andyberger skriver:

    Tack för det Janne. Helt rätt, han kan få vara lite kräsen Mr Hogwall. Förresten så har jag börjat planera 50-årskalas. Blir om två och ett halvt år. Tänkte att Rampljud kunde spela?

  16. basjan skriver:

    Visst, Sätter du favvo låt listan innan ,fixar Janne biffen.

  17. andyberger skriver:

    Låter bra! Kan ni börja med Snabba svarta stålar och sluta med Små kubanska pojkar. vad ni vill mellan. Festen blir i Spanien.

  18. basjan skriver:

    Spanien låter trvevligt!
    Det är väl nästan nästan nästgårds.
    Vad sägs om lite Moon Martin och Be bop deluxe
    emellan ,men om jag känner dig rätt så vill väl du ha bara Lee Brilleaux emellan.?

  19. andyberger skriver:

    Moon Martin är ju en av husgudarna, så det blir perfa. Be Bop de luxe har jag inte lyssnat på sen urminnes tider, men det var bra senast. Och Lee är kungen, så han kan väl få va me också? Thats it, I quit! Nu är det dags för bingen.

  20. Lasse W skriver:

    Borta ett tag, tittade på Maria Larssons eviga ögonblick. Troell är en mästare, i klass med Bergman och Allen.
    Gotländsk rom, jo ja tackar. Cyklade till bränneriet här om året, men det var tyvärr stängt.
    Moon Martin, denna blogg är en guldgruva!
    Låter som en välplanerad 50-års-fest. Man kanske kan komma med på gästlistan.
    Själv hade jag min på Borlänge gammel gård, med fyrverkeri för 6-siffrigt belopp.

  21. andyberger skriver:

    Ja, tänkte att planeringen skulle starta i tid för en gångs skull. Ska ner till Nerja, Spanien i sommar och finslipa planer med lokal osv.

Kommentera

