Ett strävsamt gammalt par.

Publicerat: mars 4, 2009 i Uncategorized

Det är dom, Buddy och Julie Miller. Ibland gör dom soloplattor och ibland gör dom en platta tillsammans. Det är precis vad dom gjort nu. Sitter och lunchrastar mig och passar på att lyssna på deras nya platta ”Written in chalk”. Alldeles nyinhandlad på iTunes, finns ännu inte på Spotify dock. Finns nästan ingenting där med dessa utmärkta artister, tyvärr. Buddy har de senaste åren bland annat turnerat med Robert Plant och Allison Krauss, producerat Solomon Burke, med mera. Såg Buddy på Katalin för ett antal år sedan, då Sören G och jag vände plattor före och efter konserten. Vi hade turen att träffa Buddy och hans band, vilket var ett gäng riktigt trevliga herrar. Konserten gick inte av för hackor den heller. Hur som helst, den nya plattan är en mestadels finstämd sak fylld av välskrivna låtar och två fantastiska sångröster. Dessutom gästas man av bland annat herr R. Plant. Favoritlåt just nu? ”One part, Two parts”. För er som gillar er country lite luggsliten och skramlig, men ändå tajt och välspelad.

Buddy och Julie Miller jobbar oförtrutet på. Ny platta ute nu.

Buddy och Julie Miller jobbar oförtrutet på. Ny platta ute nu.

Eftersom dagens lunch mestadels bestod av macka, wienerbröd och kaffe så får vi nog styra upp matintaget framåt kvällen. Det som planeras är en riktigt rejäl ”Shepherds Pie”. Lammfärsen är inhandlad, så det ska nog ordna sig. Efter det styrs kosan mot puben Pipes of Scotland för första gången. Ska visst vara musikquiz där ikväll, så då får vi väl försöka dominera ordentligt.

Ser min Shepherds Pie ut ungefär så där ikväll blir jag nöjd.

Ser min Shepherds Pie ut ungefär så där ikväll blir jag nöjd.

Vill du ha något gott att äta? Prova den lilla tapasrätten ”Getost på bröd & lökmarmelad” på Tilltugg. Det gjorde jag igår, och det ångrar jag inte ett ögonblick. Mumsigt värre till ett glas rött.

Efter måndagens maratonmatch mot Vetlanda hoppas vi att Sirius får till det under ordinarie matchtid imorgon i den sista och avgörande kvartsfinalen.

Herr Hiddink verkar onekligen ha flytet just nu. 1-0 mot Portsmouth igår, Drogba nätade igen. Fjärde uddamålssegern på raken tror jag bestämt. Fyra poäng upp till United, men dom röda har två matcher mindre spelade, så det kan ju lika gärna bli tio poäng upp rätt vad det är.

Att kommentera vädret här hemma verkar ju inte vara nån direkt idé. Grått fortsätter vara grått. Till och med på Gran Canaria har dom rätt pissigt väder hörde jag igår. Dessutom går fru Berger runt och tappar bort kappor, som kan behövas i ruskvädret. Så kan det gå. Men ett sätt att få sig lite sol är ju förstås att ta sig till den amerikanska västkusten, nånstans runt L.A. företrädesvis. Det får vi nu göra musikledes istället. Här kommer Bergers trettionde, som i huvudsak fokuserar på musik från nämnda ställe. Det mesta inspelat för sådär 35-40 år sedan. Som Mohlin sade, måste det vara nytt för att vara bra? Eller nåt sånt. Ja, vi ses sen då.

kommentarer
  1. Blomman skriver:

    Lycka till i kväll på quizen. Har du druckit Gonzo från Flying Dog kan rekomendera den även Ipa från samma bryggeri. Blir det bandy i morgon med en bira efter och lyssna på kimmel.

  2. andyberger skriver:

    Får prova en Gonzo ikväll. Vet inte hur det blir imorgon, men det vore kul. Ska dock ut fredag och lördag…

  3. ÅkeM skriver:

    En utmärkt västkustlista där. Hjälpte mig igenom en eftermiddag fylld av fakturakörning med vikning och inbladning i kuvert. (kul jobb eller hur?)
    Listan lurade sedan in mig på denna låt (10ggr på raken), ingen västkustman men låten är lika mycket västkust som Highway 1.

  4. andyberger skriver:

    Ja det må jag säga, gamla Basse. En sann klassiker!

  5. lassewan skriver:

    Puttes pöjk. Det var ett tag sedan.

    Kan mycket varmt rekommendera Gonzo. Hunter S Thompsons bärs.

  6. Lena Hultman skriver:

    Hjälp! Jag har inte kollat bloggar förr och så men din har blivit ett gift. Gillar blandningen musik, mat och lite ditt och datt 🙂

  7. andyberger skriver:

    Lasse: Det blev ingen Gonzo idag. Fick bli tv-kväll istället.
    Lena: Ja det är ju en trevlig blandning med mat och musik.

  8. Lasse W skriver:

    Jag är ganska sparsam med tv-tittandet.
    Men jag läser däremot ofta tv-recensenter. Helst negativa sådana.
    En del är väldigt målande i sina beskrivningar. Som Klas Lindberg i dagets blad, om Kattis Ahlströms nya program på TV4+;
    ”En halvtrist panel bestående av en psykolog, en zoolog (!) och Erik Hörstadius. Denne Hörstadius som suttit i karantän sen han drack sig full i nåt spekulativt debattprogram i kommersiell tv:s begynnelse. Denne Hörstadius som den senaste tiden sakta tinats upp i skuggan av alla Birros och Hakelius i jakten på tyckande tyckare, i jakten på någon som trots okunskap kan haspla ur sig starka åsikter oavsett ämne.”

    Lyssnar på Carlos Santana på hög volym, innan John Blund kommer.

  9. andyberger skriver:

    Ja, ser inte på tv:n så mycket själv heller. Men ikväll blev det en timme av zappande. Det mest spännande var en hockeymatch. Och jag som ändå är rätt ointresserad av hockey. Lyssnar på Gordon Lightfoot som avslutning på dagen. Hörstadius, honom hade jag glömt… Fast det finns en Birro jag gillar, skriver lite fotboll i Expressen bland annat, på ett fint sätt.

Kommentera

