Hur man kommer till Memphis.

Publicerat: april 2, 2009 i Uncategorized

Finns en fantastisk låt som berättar om just detta. ”That’s how I got to Memphis” var namnet. Kompositörens namn är Tom T. Hall. Det var dock inte hans version jag hörde, när jag hörde denna melodi första gången. Buddy Miller är mannen som gjort en av de bästa versionerna (kanske den allra bästa) av denna ofta inspelade låt. Lyssnar just nu på en version inspelad av Solomon Burke, producerad av just Buddy Miller. En rätt fantastisk version det också. Kung Solomon sjunger som om han menar det, som vanligt. Det finns för övrigt även inspelningar med Bobby Bare och Deryl Dodd av ”Memphis”. På Spotify finns herr Burkes version, du kan hitta den här på Bergers 45. Det är möjligt att den även finns med på nån annan av mina gamla listor, men jag blev påmind om denna tjusiga låt av Zigne och en schysst lista han lade ut på sin blogg nyligen. Tack för det.

Beale Street, Memphis. Skulle nog kunna trivas där.

Beale Street, Memphis. Skulle nog kunna trivas där.

Om man ska fortsätta prata Memphis så gjorde hjälten Magnus Lindberg en låt för sådär tio år sen vid namn ”Jag har aldrig varit i Memphis”, inte dum den heller. Och framåt vårkanten kommer Lindberg till Katalin. Då står vi där, samma gäng som vanligt, längst fram, med stora leenden på läpparna och kanske en flaska Tuborg i näven.

Vad gäller Memphis, mat och musik finns det en gammal klassiker vid namn ”Memphis Soul Stew” framförd av självaste King Curtis. En låt med inbyggt recept, det du Kock-Mats. Finns även den med på 45:an.

Då var vi alltså inne på matspåret, ikväll blir det Biff Stroganoff därhemma, och förhoppningsvis kommer Lill-Sune över och avnjuter denna måltid. Frågan är dock om det ska vara ris eller potatismos till. Om undertecknad skulle få frågan blev det nog potatismos. Övriga tillbehör behöver funderas fram under dagens gång. Ovan nämnda kock bjöd en gång på en fantastisk Stroganoff på kalv, som satt sig i mitt minne. Kanske man kan få några tips därifrån?

På lördag är det alltså dags för Swamp ThingPub 19. Detta kanske man borde inleda därhemma med att laga till en riktig jäkla Gumbo för att komma in i rätt Louisiana mood? Tål att tänkas på.

Åt förresten lunch med fru Berger och Krogkungen på UKK, Uppsala Konsert och Kongress igår. Min mat var väl helt okej, nån köttfärsbiff med tomatsås. Krogkungens Biff Greta var en deprimerande skapelse med grått smaklöst kött och knappt stekt tärnad potatis. Fru Bergers fiskgryta skickades ut två gånger för att sedan aldrig mer komma tillbaka. 95 spänn för oätlig lunchmat måste vara något av Uppsala-rekord. Det ska dock sägas att servitrisen ordnade ett tillgodokvitto på fiskgrytan, all heder åt denna trevliga tjej.

Susade idag till kontoret på min nyinförskaffade Svarta Monark. Vårkänsla! Vi hörs.

kommentarer
  1. Macken skriver:

    Eftersom Lill-Sune är hedersgäst föreslår jag,potatismos.Det är mycket mer kladdvänligt och ger mer utlopp för kreativiteten än små pilliga riskorn

  2. andyberger skriver:

    Så får det bli!

  3. MagnusR skriver:

    Jag föreslår pressad potatis i stället för mos. Borde passa bättre till Stroganoffen.
    Magnus Lindberg med en ny platta på G får ju inte missas, så nog lär vi ses längs fram då. Hoppas bara att det är bättre möblerat än sist, då det ju knappt gick att stå vid scenkanten. Märkningen ”Samtliga platser är sitplatser” på ett antal av de kommande konserterna på Katalin känns inte så lovande tycker jag. Personligen föredrar jag oftast att lyssna på musik stående.

  4. andyberger skriver:

    Nja, pressad potatis tycker jag är överskattat. Ett gott mos med kryddor, smör och grädde smakar så mycket mer! Sittplatserna är ett otyg. Senast vi såg Lindberg på Kattis fick fru Berger faktiskt Uffe att flytta lite bord å annat skräp så vi kunde stå där framme, som det ska va!

  5. Zigne skriver:

    Solomon Burke´s ”Memphis” är grym. Mitt tips är även Kelly Willis höjdarversion på en hyllningsskiva från -98 som heter ”The Tom T Hall Projekt”.
    Platta värd att jaga enbart för den låten.
    Verkar tyvärr inte finnas hos varken Spotify eller i Tunes.

  6. Zigne skriver:

    Glömde en sak.
    Lägger min röst på Bergers mos.

  7. Lena Hultman skriver:

    Jag har något svagt minne från en Magnus Lindberg-konsert på Katalin,,,, minns ej om det var 2008..,,, var kanske snarare 2007… ack vad tiden går.
    Jag såg några unga yviga gossar .. vi hamnade i lite småstörigt ”samspråk”… på roligt vis… Jag trodde killarna kommit fel.. frågade om de trodde Katalin var Birger Jarl eller så *s*. Närå sa en kille som var lika störig som jag, vi ÄÄÄÄLSKAR Magnus och kan nog alla hans låtar. Killarna blev väl lite överförfriskade … eller nåt.. och tappade greppet.. eller intresse för konserten.. vad vet jag… Jag som sällan hör texterna ser killarna sitta och intensiv-sms:a PRECIS när Magnus Lindberg sjunger något om moderna tider… att folk umgås visa sms .. eller nåt sånt. *s* men killarna var söta

  8. andyberger skriver:

    Zigne: Måste kolla upp Kelly Willis då. Förresten, moset vann, och det blev riktigt gott!

  9. Zigne skriver:

    Annars kan jag ju skicka låten till dej genom tråden
    med skickafilen.se.
    Men då kanske vi får sitta på de anklagades bänk med nya ipredlagen.

  10. andyberger skriver:

    Du får gärna skicka den, men vi säger inget till nån!

  11. Lena Hultman skriver:

    jag säger inget *blundar* *s*

Kommentera

