Sol, ond bråd död och lite träskfunk.

Publicerat: april 4, 2009 i Uncategorized

Utanför kontorsfönstret är himlen blå och solen lyser gult. Tog den Svarta Monarken på en tur till jobbet för lite lördagsarbete innan hästexperternas stormöte på Saloon Plock. Nu gick jobbet snabbare än någon kunnat ana, så det blev till att knacka ner några rader här istället.

Fick i förrgår reda på att en av mina stora favoriter i musikvärlden, Duane Jarvis gått till de sälla jaktmarkerna 51 år gammal. Detta efter ungefär ett års sjukdom. Mycket sorglig historia. Hans platta ”Far from perfect” går ganska enkelt in på Bergers topp 20. En genialisk blandning av Stones-influerad country-rock med ett stänk bonnig soul. En fantastisk låtskrivare var han också, Duane. Bergers 46 tillägnas härmed honom. Listan inleds dessutom med den enda Duane-inspelade låt Spotify kunde uppbringa. Låt nummer två skrev han förresten åt och (tror jag) med Lucinda Williams, finns på ett av hennes absolut bästa album, ”Car wheels on a gravel road”. Lägger in en länk här, och en här, till en minnesruna över herr Jarvis.

Duane Jarvis, gudabenådad låtskrivare och musiker som tog trappan upp alldeles för tidigt.

Duane Jarvis, gudabenådad låtskrivare och musiker som tog trappan upp alldeles för tidigt.

Ikväll blir det alltså något av en högtidsstund på Pub 19, med uppsalabandet Swamp Thing. Brandemark, Pix och kompani ska nog få stället på fötter med sin mix av soul, funk och blues (och lite rock & roll kanske?). Senast jag såg dom var det fantastiskt bra. Recommended alltså.

Helgen går helt klart i musikens tecken, imorgon bär det av till Akkurat med Sören G, Roger Rake och Blomman, för en rejäl dos pubrock – Ducks Deluxe! Måste säga att det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot detta. Några gamla hjältar, Sean Tyla och Martin Belmont från originaluppsättningen ska få visa att dom fortfarande har Det. Köpte min första Ducks-platta runt 1978 i Västerås om jag inte minns fel. Då hade dom redan varit splittrade i tre år, Tyla hade sitt Tyla Gang, Belmont spelade i Graham Parker & the Rumour, och två andra före detta medlemmar, Nick Garvey och Andy McMasters, rosade marknaden med sitt Motors. Gubbar som varit med en del alltså. Undrar förresten vart herrar Garvey och McMasters tog vägen. Vet att Garvey gjorde en halvdan soloplatta efter Motors upplösning, men sen blev det rejält tyst. Men dom kanske klarar sig fin på sina royalties från ”Airport”… Vem vet!?!

Middag blir det ikväll i form av Piccata Limone. Kalv igen alltså. Är jag kalvberoende? Vade gör man i så fall åt detta? Skit samma. Kalvschnitzeln bankas ut och steks ett par minuter per sida, det görs en skysås på kycklingbuljong, vitt vin och citron. Typ så. Vad serverar man till detta, lite kapris, kanske grillar på några gröna sparrisar och gör en risotto, eller lite pilaffris om man känner sig lat och inte vill stå och röra i grytan hela kvällen. Ett knastertorrt vitt vin till detta bör passa. Efter detta är man laddad och rustad för Pub 19.

Dagens önsketänkande: Macho Gossip. Det hör man ju på namnet att det är en vinnare. Dessutom: Newcastle-Chelsea: 0-1.

Eftersom det nu är lördag, och man kanske intresserar sig för en stänkare till kaffet framåt kvällen kommer här en extra bonus, Berger 47, innehållande i stort sett endast infantila dryckesvisor. Skål, och ha en fin lördag, det tänkte jag ha.

kommentarer
  1. Macken skriver:

    Som övre tonåring kan jag bara tillägga en
    liten söt visa av The Animals när vi nu pratar dyck.Gin House Blues,som det finns varianter på
    som känt

  2. andyberger skriver:

    Gin House Blues kom med i en annan tappning här tror jag. Dessutom finns det en grym version med Big Town Playboys, leta upp den på Spotten vet ja! Och skål förresten, sitter här med ett grymt rött från Down Under.

  3. Lasse skriver:

    Nu börjar avundsjukan sippra fram ur porerna.
    Akkurats ölutbud, Sean Tyla och Martin Belmont!
    Måste gräva lite efter Tyla Gang och Rumours… sorgligt tomt i Spotten. Får alltså flytta mej över till vinylhyllan.
    Får sällskap av en norsk öl (Nøgne Ø).

    En Risotto skall inte behöva röras mer än 20 minuter och glöm för allt inte Vermouthen.

  4. Lena Hultman skriver:

    får man tigga en matlåda eller två till veckan som kommer?

  5. ÅkeM skriver:

    Ang.47:an säger bara Punchdrunk med Feelgood.

    Hur var DucksDeluxe?

  6. andyberger skriver:

    Punchdrunk, det var längesen! Ducks Deluxe var lite tröga i starten, men kom igång efter ett par låtar. Tyvärr missade vi halva andra set på grund av usla tågförbindelser.

  7. Lena Hultman skriver:

    Hoppas alla förstod att mitt tiggeri om matlåda var ett skämt men jag dreglar ofta över matbeskrivningarna här.
    Dregla över musik och dregla över musik.

    Trist det med tågen, söndagar har jag för mig Swedbus kör nåååågra ynka minuter senare än SJ, tar väl dubbla tiden hem.
    Har för mig Swedbus i a f tog sig samman och satte tillbaka sena nattbussen på helgerna.

    Sen kör ju Stockholm mer vettigt med tiderna att banden går på lite senare men då är det inte lika kul för oss uppsalabor helt plötsligt :-(.

    När jag var yngre, för typ 2 år sen, så stannade man ibland och festade till morgontåget då, inte undra på man känner sig som 100 år.

    Minns inte vad jag brukar förhandla ner taxi till, kan vara lite olika, hyfsat om man delar några stycken på det.
    Fram för spårbana t o r *s*

  8. Lena Hultman skriver:

    kom på… du/ni e ju iväg på lite annan musik än jag ibland. Har nån bil så kan jag hämta er så får ni höra hela era spelningar. U know where to find me

Kommentera

