Vårmässig powerpop till toddyn.

Publicerat: april 8, 2009 i Uncategorized

Så har man då ramlat över ett litet intressant band igen. Fotomaker var namnet. Amerikansk powerpop när den är som bäst vågar jag lova redan efter en lyssning. Dessutom inspelat under powerpopens gyllene era i slutet av sjuttiotalet ungefär. Hade aldrig hört talas om bandet tidigare (det hade såklart Sören G, men det är fusk, för han har haft skivaffär). Två av medlemmarna, basisten Gene Cornish och trummisen Dino Danelli spelade tidigare i karriären i Rascals (Young Rascals också, vad nu skillnaden är) och är faktiskt invalda i Rock & Roll Hall Of Fame, not bad. En medlem, Wally Bryson, kom från Raspberries. De två övriga grabbarna var ett par lite yngre grabbar tror jag, gitarristen och sångaren Lex Marchesi, och keyboardisten/sångaren Frankie Vinci. Det finns en ett par plattor på Spotify med bandet, bland annat en samling med 16 låtar som är väl värt att lyssna på om man gillar somrig, solig powerpop. Passar även på att inleda Bergers 49 med ett spår från denna. Blir fin till toddyn i helgen. Powerpåsk får det bli helt enkelt.

Vi heter Fotomaker, ändå är vi på den här sidan av kameran.

Vi heter Fotomaker, ändå är vi på den här sidan av kameran.

Hade hoppas att få titta på fru Forslins och fru Bergers påskmatsreportage i Svenska Dagbladet idag, men det kanske kommer imorgon då? Ska ni till affären imorgon kan ni ju alltid tjuvkika lite i Svenskan…

Ikväll hoppas vi väl på Chelsea va? Kul att Porto tog en pinne igår förresten.

En annan trevlig platta på Spotten är Glenn Tilbrooks (från Squeeze) nya.

Börjar suga i skivspelartarmen nu, kanske skulle höra med Krogkungen om det finns nåt utrymme för spelande de närmsta veckorna.

Höll på med så kallat kroppsarbete hela dagen igår. Idag = Invalido. Men det finns säkert uppmjukande medel på middagen ikväll. Jag litar på Kock-Mats. Måste förresten börja plugga kusar snart, eftersom vissa delar av Hästfirman är på vift till Dalom i helgen.

Hade en trevlig kväll på Stans Skönaste Italienare med The Garcias igår, nu väntar vi bara på att borden ska bäras ut på gatan där också. Då är det vår ta mig fan!

Dagens lunch: Kokt med bröd. Svårt att misslyckas med, min korvgubbe hade lyckats. Kostnad: 12 kr, svårslaget lunchpris, men inte så mycket mat.

Dagens låt: Come out and play med The Paley Brothers. Finns på Spotten. Skivan fanns även i min ägo en gång, på så kallad LP-skiva. Den blev dock kvar i en skivkasse på perrongen på Linköpings Centralstation en fredag-eftermiddag 1981. Kommer fortfarande ihåg att jag såg den genom tågfönstret när vi börjat rulla, övervägde nödbromsen men fegade ur. Låg en John Hiatt-platta i påsjäveln också kommer jag ihåg. Ett trauma ur ungdomen som nu åter igen sett sitt ljus… Men Paley Brothers-plattan är även den solig pop av bästa märke, så då blir man ju lätt på bra humör igen!

Nu är det dags att ta en tur till tvättstugan. Vi hörs!

kommentarer
  1. ÅkeM skriver:

    Powepop blir perfekt att förgylla påsken med.
    Hmm den där glömda skivpåsen är legendendarisk, har för mig att även DMZ fanns i kassen och att undertecknad fortfarande känner sig delskyldig då jag hade lånat plattorna.
    Glad Påsk // Åke

  2. andyberger skriver:

    Åke är också morgontidig ser jag. Eller uppe med tuppen heter det väl i påskatider. Den som glömde påsen är ju undertecknad, så inte ska herrn känna sig delskyldig!

  3. Macken skriver:

    Apropå påsar:Som pastor Jansson sa en gång i tiden; Livet är som en påse,tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.
    Skivor t.ex.Men så var det det där med minnet!

  4. Lena Hultman skriver:

    Ja Macken! Var la jag usb-minnet nu igen *s*. Hoppas alla kikare här på en av de bästaste bloggar jag sett får en riktigt skön påsk!

  5. andyberger skriver:

    Tack för det. Här kommer en video om matens fördärv! Glad påsk.

Kommentera

