Ett ovanligt löjligt uttryck.

Publicerat: april 16, 2009 i Uncategorized

”Antingen älskar man det eller så hatar man det”. Vad är det för larv? Uttrycket används flitigt när det pratas om t. ex. Surströmming, Klas Ingesson, Råbiff, Chris Isaak, Fioler, Apple-datorer, Toto och mycket annat. Personligen har jag mycket svårt att se något existensberättigande överhuvudtaget för detta infantila uttryck. Jag förstår självklart att man gillar vissa saker och inte gillar andra saker, så funkar vi alla. Men att hata Klas Ingesson eller en död strömming? Visserligen hade inte Ingesson nån speciellt lysande teknik, men han älgade ju på och kämpade desto mer för det mesta. Att den där jästa strömmingen luktar Urban vet vi ju alla, men… Och så vidare. Ja, jag ville bara få det här sagt, eftersom jag i många år gått och funderat på logiken i ovan nämnda uttryck. Tack för visat intresse. Som en liten bonus till er alla kommer här en rätt rolig liten film med just Klas Ingesson.

Fångade Chris Isaak i flykten häromdan nere vid Fyris Torg. Lite tidigt med kortärmat kanske, men han är en tuff kille.

Fångade Chris Isaak i flykten häromdan nere vid Fyris Torg. Lite tidigt med kortärmat kanske, men han är en tuff kille.

Förresten så har Chris Isaak kommit med en ny platta ”Mr Lucky”, och det låter riktigt trevligt. Finns på Spotify. Smakprov finns på listan Bergers 53.

Tänkte idag försöka mig på att tillreda några fiskar. Tror dom heter Tilapia eller nåt sånt. Hur som helst så ska dessa filéer vikas ihop och fyllas med spenat, parmesan och eventuellt lite vitlök. Potatismos med savoykål och en vitvinssås serveras till detta. Vi får hoppas att det ska funka. Annars är det ju nära till Pizzeria Durango, och dit hittar jag garanterat, eftersom jag var där igår.

På lördag är det Record Store Day i världen, så även på sina håll i Sverige. Det betyder att man ska gå till en skivaffär och köpa mängder av skivor, om jag fattat det hela rätt. Dessutom ska det finnas livemusik på vissa skivaffärer. Vet tyvärr inget om dessa aktiviteter kommer att nå Uppsala. Delar av Fatboy ska dock spela på Pet Sounds i Stockholm har jag sett på Facebook. Hela Fatboy spelar sen på Debaser på lördag kväll.

Apropå Facebook – jag har sett att delar av bekantskapskretsen ägnat sig åt att där rangordna de hockey- och fotbollslag de hatar mest. Otroligt löjligt. Är det inte bättre att lägga energin på de lag man gillar istället? Hata är väl lite väl primitivt, och finns det inte tillräckligt av såna idiotier i idrottens svansvärld? Jo, det gör det.

Nej, nu är dags att kedja fast sig vid spisen. We’ll meet again!

kommentarer
  1. Lasse W skriver:

    Tilapia hade jag i akvariet på den tiden jag hade sådant. Har provat den som matfisk också. Ja inte den från akvariet. Utan en ur Coopens frysdisk. Helt ok.

    Såg att Chris Isaak kommit med nytt. Måste skynda mej till Spotten och kolla. Visste där emot inte att han brukade cruisa runt Fyris torg. Hot News!

    Skivaffärens dag, hmmm? Inget hos Ingemar om det… http://www.skivbutiken.com/

  2. andyberger skriver:

    Lasse: Eftersom jag inte har nåt vidare minne så var det inte Tilapia, det var Pangasius. Och det funkade utmärkt. Har dock ätit den nån gång när det är lite dyig smak. Icke denna gång som tur var.
    Skivaffärsdag i Sverige, snodde den här länken på Rootsy. http://www.recordstoreday.com/sweden

  3. Lena Hultman skriver:

    Vill tacka för inlägget om ickenyanserade ställningstaganden. I o f s ”glappar” jag en hel del men ibland får jag ihop både vänster och höger hjärnhalva. Blev sugen på kalvbräss, fråga mig inte varför *L*

Kommentera

