Då sitter man här igen.

Publicerat: maj 21, 2009 i Uncategorized

Efter en vecka fylld av promenader, promenader och lite promenader. Förutom detta hanns det med att bevista en helt lysande konsert med Nick Lowe och hans band på ett halvfullt Royal Albert Hall. Gästade på scenen gjorde Ron Sexsmith och Curtis Stigers. Nick körde ett väl valt sortiment av låtar från större delen av hans karriär. Vi fick till och med höra Rockpile-klassikern ”When I write the book”. Nick berättade även lite sköna anekdoter, som till exempel när han såg gamle bluesmannen Albert King på Royal Albert Hall, och Albert öppnade sin show med att säga ”Welcome to Alberts Royal Hall”.

I matväg måste jag bara säga att om ni ska till London är puben The Sporting Page helt klart värt ett besök. Ligger på Camera Place, på en badmintonserves avstån från Fulham Road. Snygg pub, kanontrevlig personal och helt lysande mat. Åt nog mitt livs näst godaste entrecôte där i tisdags kväll. Fru Berger och Jossan var inte precis missnöjda dom heller. Hann förstås även med ett besök på Stamford Bridge, där hade jag turen att träffa på Chelsea FC, som var snälla nog att ställa upp på en bild tillsammans med undertecknad. Schyssta killar.

Tyvärr han jag inte byta om till matchstället, var lite körigt där.

Tyvärr han jag inte byta om till matchstället, var lite körigt där.

Efter hemkomsten igår ramlade jag över den bedrövligt sorgliga nyheten att allas vår musikskribent-guru Lennart Persson gått bort. Jag visste att han varit krasslig ett tag men det här var verkligen lika oväntat som sorgligt. Lennart är tillsammans med Mats Olsson en av de två skribenter som betytt absolut mest för mig vad gäller musikalisk inspiration, skrivande och mycket mycket mer. Det blir ett stort tomt hål i många tidningar nu, när Lennarts alltid lysande texter uteblir. Jag har fått oändliga rader av tips och favoriter genom honom. En sann entusiast har gått ur tiden. Tack för det som varit. En annan lysande skrbent, Andres Lokko skrev de här vackra raderna om Lennart i SVD. Härmed tillägnas denna futtiga lista, Berger 61 Lennart Persson. R.I.P.

Efter denna tråkiga nyhet hoppas jag att få återkomma inom kort med lite roligare saker. Ha det fint i helgen.

kommentarer
  1. Tobbe skriver:

    Lennart hade gillat 61:an, Andy!

  2. Tobbe skriver:

    Som en egen hyllning har jag plockat ihop ett soundtrack till Lennarts bok »Sånger Om Kärlek« från 2004. Enjoy!

  3. andyberger skriver:

    Jag ska genast kasta mig över din lista Tobbe. Den får utgöra underhållningen när jag ställer mig vid spisen om en stund.

  4. ÅkeM skriver:

    Näst godaste lämnar frågan öppen, vilken var den godaste?

  5. Berger skriver:

    Det var en riktig höjdar-köttbit på PA & Co för nåt år sen. Den leder än så länge.

Kommentera

