Flashbacks, hårt lösgodis och vikten av en kaffedrink.

Publicerat: oktober 13, 2009 i Uncategorized

Det är lustigt det där med flashbacks. Fick en precis nyss nämligen. Vid inmundigandet av den första slurken kamomillte ur nyupphälld kopp, med honung dessutom. Denna dryck var mycket vanligt förekommande hemma hos Rutan på Torsgatan i Bengtsfors, där jag tillbringade ett stort antal sommarlov. Under ett antal småregniga dagar som spenderades med att ligga i Rutans soffa och kolla Borg i ohemult spännande Wimbledon-uppgörelser slank det ner åtskilliga koppar kamomillte. Dessutom åtskilliga plåtar av dom hembakade kanelbullarna. Så av kamomillte blir det alltså dylika flashbacks. Om jag till exempel hör ”Airport” med The Motors flashbackar jag mig tillbaka till en fuktig grotta omgjord till diskotek i Hastings, samma sak händer med ”Miss you” med Rolling Stones förresten. Och råkar jag gå förbi en halvlerig gräsmatta i oktober så flashar man omedelbart tillbaka till någon huttrig och helst avgörande fotbollsmatch. Höstmatcherna var alltid roligast. Halast, mest spännande och lite lagom grisiga sådär.

En annan viktigt sak att avhandla idag är bristen på hårt lösgodis. jag gillar nämligen inte sånt där mjukt tjafs, nappar, colaflaskor och svampar kan bara sticka och brinna. Bumlingar och hårda lakritsprylar med skumt pulver ska det vara. Men det verkar som att mjukisätarna har tagit över scenen helt. Så tills dess att det blir ändring på detta får man väl ligga i godisens torrdocka. Lika bra det kanske med tanke på figuren.

Höstvädret vi fått här på slätten idag inbjuder sannerligen till en kaffedrink framåt kvällen. Tror att det kommer att slinka ner en dylik, med irländsk smak på KB ikväll.

Det har fyndats lite på Spotify de senaste dagarna. En lista vid namn Berger 84 har skapats som innehåller några av dessa fynd. Några namn som duger att droppa; Romi Mayes, The Paddingtons, Brigette DeMeyer, Jeff Larson. Inte alls dumma, någon av dom faktiskt.

Säkert jultecken: Idag har jag julbordsreklamat.

Mitt förslag till förbundskaptener: Combon Roffe Zetterlund och Henke Larsson. Smaka på den ni. Lite extrahårt försvarsstål från Dalarna och lite skönt svängig anfallssamba från Skåne. Kan inte bli mer än helrätt. Rolf-Henrik for president.

Börjar bli dags att ta sig iväg på lite livemusik snart igen kanske. Frågan är väl bara vad? Fredag 23 oktober spelar uppsalabandet Private Jets på Katalin. Det får nog bli nästa konsert, verkar vara något för mig.

Missar tyvärr Big Road på Pub 19 på lördag. Men å andra sidan får jag en trevlig helg i Glada Hudik, så det jämnar ut sig.

Rachel Sweet tjackar upp sig på lite fredagspilsner, någon gång i september, 1980.

Rachel Sweet tjackar upp sig på lite fredagspilsner, någon gång i september, 1980.

Och, just det: Rachel Sweet och hennes helt lysande poppiga platta ”Fool around” finns numera på Spotify. Självklart finns den även i skivsamlingen här hemma, på vit vinyl (Stiff Records, what else). På spotten ligger även en Best Of. Trevliga grejor minsann.

Ett annat fynd på spotten är den här. Eller vad säger Tobbe på Gotland? Här pratar vi alltså om The Stiff Singles. Vol. 1, 2, 5 och 8 ligger ute. Vi väntar glatt på de resterande också.

Och medan vi väntar på detta tar vi oss ytterligare en kopp kamomill, och kollar jobbmailen. Until then.

kommentarer
  1. Tobbe skriver:

    Skönt med lite finkultur på Spotify, säger Tobbe! Skall pyssla ihop en lista med några guldkorn, genast.

    Ännu en fin lista Andy, förresten. Keep it up! Hinner du fram till lista nummer 100 innan årsskiftet? Hoppas det.

    Private Jets tror jag kan vara en fin spelning. Jag känner Eric Westin i bandet litegrann. Han driver fanzinet (jo, det finns fortfarande pappersentusiaster) I Love You Baby. Mycket snyggt och välgjort. Innan Private Jets var han med i Watermelon Men, som faktiskt fick ett album producerat av Clive Gregson. Och han är ju med i Any Trouble, som gjort ett flertal album på (just det) Stiff Records. Varav det senaste »Life In Reverse« kom 2007 och all artwork till den skivan gjordes av han den där Tobbe från Gotland. Cirkeln är sluten 😉

    Pop on!

    Tobbe

    PS. Kamomill-te? Jag vill minnas att de var hårda på kamomill-te (och läskeblask) i Ankeborg.

  2. andyberger skriver:

    Watermelon Men är gamla hjältar från Uppsala! Erik Illes och jag gick i plugget samtidigt. Imre gick dock sorgligt nog bort i Tsunamikatastrofen. Det var ett väldigt fint Watermelon-gig på Katalin till Imres minne. Detta om detta.
    Any Trouble, dom gjorde ju några grymma plattor. Den från 2007 måste jag dock kolla in, har missat den.
    Ha det bra Tobbe

  3. Lasse skriver:

    Flashback är t.ex. när jag hör This old heart of mine med Roddan, då är jag hos min gamla lumparpolare Björn i Uppsala 1975.
    Skumbananer is da shit!

  4. andyberger skriver:

    Skumbananer funkar.

  5. MagnusR skriver:

    På lördag spelar Göteborgsbandet West Of Eden irländskt, typ någonstans mellan Clannad och the Corrs, på Hijazz så Big Road får vara den här gången. Private Jets tänker jag inte missa heller och Frantic Sunday, som spelar samma kväll på Katalin, pratar ju fol kmycket gott om. Private Jets finns för övrigt på Spotify. Rekommenderas för den som t ex gillar Jellyfish.

  6. andyberger skriver:

    Får kolla in privatjetarna på spotten då, omedelbums. Vi hörs.

Kommentera

