Brukslag, pubrock deluxe och konsten att skriva utan ett pekfinger.

Publicerat: november 6, 2009 i Uncategorized

Vi börjar väl med Brukslagen. Både Degerfors och Brage i Superettan alltså. Härliga tider, precis som vi hade bestämt. Stort grattis till Borlänge, som fick sitt lag klart i veckan. Enligt initierade källor har det förresten siktats en Bragehalsduk på en balkong på Manhattan. Så med lite tur kan man få se fyra matcher med dessa lag i Stockholm nästa år. Denna lilla tur hänger då förstås på att Skansenlirarna tar steget ner, och det vore väl inte mer än rätt, när man har supporters så löjliga att de kastar ut Kebabsås på planen, bara för att det spelas match mot Assyriska. Humor? Tveksamt, högst tveksamt.

The Rumour, Graham Parkers gamla kompband, gjorde ju även ett par tre soloplattor utan självaste Parker. Den som jag just nu avlyssnar heter ”Max” och är den klart bästa. Bandet som bestod av folk från Brinsley Schwarz (Brinsley själv och Bob Andrews) och Ducks Deluxe (Martin Belmont) bland annat, gör ett gäng lysande låtar på denna platta. Till exempel Nick Lowes ”Mess with love” och Jim Fords ”I’m gonna make you love me”. Att skivan heter ”Max” beror förresten på att bandet Fleetwood Mac tidigare släppt plattan ”Rumours”. Så då är det klar att det blir som det blir. Mer info om skivan här. Är du lagd åt vinylhållet så går den nog att hitta på en eller annan skivbörs. Hur som helst, utmärkt pubrock deluxe är det.

WJ&Rumour

The Rumour poserar glatt(?).

Eftersom jag under mitt tredje kökspass på KB nästan helt lyckades med konststycket att kapa ett pekfinger sitter jag nu inte och skriver med nån slags pekfingervals, utan snarare tvärtom. Så hittar ni fler korrekturfel än vanligt i denna text förstår ni vad det beror på. Måste vara nån slags världsrekord, att nästan ha kapat två fingrar under loppet av tre jobbpass. Man kanske måste tulla av köksvinet, så att det blir lite ordning på grejorna?

Så var det väl dags för en Spotifylista igen då. Den här gången släpper jag lös Berger 90. Rekommenderar gladeligen lyssning, och spetsa öronen lite extra för , till exempel, tja, Mickey Jupp förstås. Jamie Hoover & Bill Lloyd, och, ja, ni får kolla själva. Kul förresten att den fina hyllningsplattan till Arthur Alexander kommit ut på Spotten. Har med en grym låt med Robert Plant därifrån, men den har ni väl hört redan förstås. Och Katie Melua gör ju en rätt skön version av gamla ”On the road again”. Ska vi ana nån slags tema för den här listan så får det väl vara Varannan damernas.

Igår blev det några alldeles fantastiskt, nästan oväntat goda stora jäkla köttbullar i tomat- och rödvinssås. Lite vanlig hederlig spaghetti till det och festen var ett faktum. Tänka sig att ibland blir det bara rätt, fast man bara har nio fingar att jobba med.

Ikväll blir det nog också rätt fantastiskt, när Trattorian ska besökas tillsammans med Fru Berger och The Garcias. Det är inte mycket som är trevligare än en fredagkväll på Trattorian faktiskt, om jag tänker efter. Ska möjligen vara en fredagkväll på Paulinas. Eller en fredagkväll på Les Halles. Eller, ja… ni fattar.

Telefonbolaget har nu försett mig med en iPhone eftersom jag är så snäll och ringer med just dom. Igår ägnades halva dygnet åt att komma igång med denna lilla sportiga maskin. Verkar gå och göra det mesta med den, till och med ringa. Och redan är den nästan fylld med (som jag tycker) bra musik, och dessutom är Spotify inlagt. Nu väntar jag bara på att man ska kunna lägga in vinylsamlingen lika snabbt som man lade in typ 5.000 mp3-filer. Men det löser väl grabbarna på Apple vilken dag som helst.

Nej, nu ligger det en Dumlekola här bredvid kaffekoppen och väntar. Bäst att ta tag i det. Ha det fint i helgen, så ses vi.

kommentarer
  1. macken skriver:

    Att jobba med tummen mitt i handen,går också bra

  2. andyberger skriver:

    Är det så? Bra, då kan jag vara lugn.

  3. popgiss skriver:

    Tack för en underbar spellista, Andy! Den kommer att rädda helgen. Och det säger jag inte bara för att du börjar med en klassisk Stiff-singel. Här kryllar av gamla kära favoriter and some to be, I’m sure.

    PopGiss har nu också en blogg: http://popgiss.wordpress.com/
    Där får man gärna göra ett besök. Det är mest yours truly som står för inläggen så feel free att kommentera. Mycket musik blir det.

    Trevlig helg!

    Tobbe

  4. andyberger skriver:

    Tack för det Tobbe! Jag har varit i o kollat på din schyssta blogg, och kommer att fortsätta med det. Ska lägga in den i min bloggroll när jag kommit hem efter en hård utekväll som just nu startat med en onödigt stor 12-årig Famous ackompanjerad av en gammal fin sak med Roddan. Trevlig helg.

  5. popgiss skriver:

    Almost Famous, som vi säger, så här tidigt på kvällen.

  6. Z skriver:

    Bra listor Andy.
    Rumour var ett grymt band.
    Det där med skivtitlar.
    Här kommer en en nördig kunskap.
    Nick Lowe gjorde en ep som hette Bowi eftersom Bowies lp hette Low.

  7. popgiss skriver:

    Stiff Records. Skivnummer; Last 1.

  8. andyberger skriver:

    Z: ja just ja. Nick gjorde en sån också. Det var lite humor i skivutgivningarna på den tiden.

  9. andyberger skriver:

    Oj, nu kom jag hem efter en kväll på stan. Vad säger du Stuhre, Stiff Last 1. Kan inte komma på vilken det är. Nick Lowe, So it goes eller?

  10. popgiss skriver:

    Last 1 är just Bowi EP med Born A Woman + Shake That Rat + Mary Provost + Endless Sleep.

    So It Goes är Buy 1.

    Be Stiff!

  11. andyberger skriver:

    Såklart Stuhre, jag var väl lite trög i knoppen när jag kom hem från stan igår natt…

Kommentera

