Oroväckande många gånger, måste vara åldern.

Publicerat: november 24, 2009 i Uncategorized

Det som är oroväckande är, kom jag just på, att någon slags regnigt väder inledningsvis kommenterats alldeles för ofta här på bloggen. Så, som sagt, det måste var undertecknads ålder. Men, det kan även vara just vädret. Det troligaste är dock en kombination. En annan sak som händer alltför ofta är att jag på morgonen släntrar fram till köksfönstret för att det första jag gör kolla utetemperaturen. Inte för att jag har något speciellt nörd-meteorologiskt intresse, men nåt måste det vara. Vanans makt? Eller? Vi kör på åldern även här tror jag. Skit samma. När som nu slumpgeneratorn i datorn spelar ”Hey Pocka Way” med The Meters, blir det hur som helst fint väder och karneval, åtminstone i 4:05, som den klockar in på. Tror jag kör den en gång till.

Eftersom jag varit så erbarmerligt dålig att ta mig iväg på konserter den senaste tiden, måste nog kommande lördags begivenhet på Pub 19 med Swamp Thing ses som ett måste. Då lär man även kunna få sig en Meters-låt eller två kanske?

Det här är inte Swamp Thing från Uppsala, men visst var det en schysst bild?

Igår improviserades det fram en middag som nog får ses som en framtida klassiker i det Bergerska hushållet. Enkelt som tusan, men så ska det ju vara.  Kycklingfiléer kryddade med salt, peppar och paprikapulver, ganska rikligt. Kör dessa i en riktigt varm grillpanna tills det nästan är klart, under tiden har du förkokt potatisklyftor som du sen steker tillsammans med ett par skivade lökar i smör, i en rymlig stekpanna. När det börjar närma sig klart slår du på tre dl grädde, och kryddar såsen, gärna med citronpeppar, örtkryddor (färska eller torkade) och salt. Pressa en apelsin, och slå i saften i såsen. Låt koka ihop några minuter. Därefter kan du, om du vill även lägga i kycklingfiléerna i pannan tillsammans med resten av grejorna. Jag slängde även i ett gäng cocktailtomater på slutet, som fick bli lite sådär lagom småvarma. Jag körde med tre kycklingfiléer, sex-åtta klyftade potatisar och 3 dl vispgrädde, plus en apelsin och sådär nio-tio cocktailtomater till tre pers. Grymt gott. Någon drack till detta julmust, någon annan ett glas rött. Kan inte uttala mig om hur det smakade med musten till.

Och så var det då det här med en Spotifylista. Här kommer Berger 95. Eftersom jag just nu är inne i en Frankie Miller-period, så får han inleda. Detta med en låt från hans debutplatta, ”Once in a blue moon” där han förresten kompas av Brinsley Schwarz. En klassisk pubrockplatta. Frankie åkte ju på en rejäl stroke, när han bevistade en Eagles-konsert i New York 1994. Han har väl återhämtat sig hyfsat, men det har väl inte sjungits något efter detta, så vitt jag vet. Men nån annan där ute kanske vet mer. Däremot kom det ju ut en bra platta för ett par tre år sedan, där både Joe Walsh och Dan Baird var inblandade. ”Guilty of a crime” heter den, och spelades in strax innan den ödesdigra dagen i augusti 1994. Dessutom spelade Eagles in just denna titellåt, skriven av Frankie, till sin comebackplatta, ”Back out of Eden” härom året. Det rasslade nog till rätt bra i Frankies kassakista… Här finns en länk från en skotsk tidning där Joe Walsh från Eagles berättar om sin vänskap med Frankie, och om inspelningen av nämnda låt. Annars finns det lite annat smått och gott på listan, ett gäng låtar jag hittat efter att ha läst lite grejor av Honky. Bland annat hjälten D.L. Byron, som jag har en vinyl-platta med från sådär 80-talets början. Little Willie Littlefield, och en del annat. Dessutom har Duane Jarvis platta ”Delicous” kommit ut på Spotten, så det fick bli en låt därifrån också.

Tottenham-Wigan 9-1. Undrar om Edman och resten av gänget sitter på läktaren till förmån för B-laget i nästa match. Och Sandviken vann med 22-2 i en match i högsta serien. Ehh?

Tipsextra på lördag. Ska försöka få tag på ett par V-Jeans, platåträskor och en storkragad skjorta tills dess. Och TT finns ju som tur är på bolaget.

Vi avslutar väl med en lektion från Frankie Miller, i hur man tolkar en Stones-låt, med ett svenskt kompband, inspelat för svensk tv. Great stuff, vi ses.

kommentarer
  1. Lasse W skriver:

    En Frankie Miller-period kan inte vara fel. Känner igen kompmusikerna, men kan inte placera dom.

  2. andyberger skriver:

    Hej Lasse, nej jag vet inte heller vilka det är. Får dock för mig att det är Götlabörgare, vet inte varför.

  3. basjan skriver:

    Black Ingvars döpte dom sig till senare i livet.

  4. andyberger skriver:

    Tack för det Janne! Förresten, ska du på 19 o kolla Swamp Thing på lördag? Träffade herr M. Hogwall idag, och han tänkte sig dit med en annan glad musikant vid namn Johan v F. Ses där?

  5. basjan skriver:

    Det lutar åt en Swampdebut för mej.
    Vi ses där!

  6. Blomman skriver:

    Janne
    Det börjar dra ihop sig för julölen.
    // Blomman

  7. Berger skriver:

    Blomman, dricker du öl? Det hade jag inte en aning om.

  8. Blomman skriver:

    Brukar ta en öl ibland. Det är dags för en lunch snart ! Du vet ju var jag brukar äta.

  9. andyberger skriver:

    Schnitzel idag va? Vi får ta en lunch på 19 nästa vecka tycker jag. Här blir det förhoppningsvis lammytterfilé till lunch på Ågatan 11 idag.

  10. MagnusR skriver:

    Schnitzel eller lammytterfilé? När Kalas har Lappskojs idag! Förra fredagen hade dom faktiskt en suverän pölsa också. Kul med ett lunchställe som vågar sticka ut lite.

  11. andyberger skriver:

    Lappskojs brukade vi äta när ungarna var små, det är inte så dumt. Pölsa kan jag inte uttala mig om, det var nog drygt 35 år sen senast. Men då var det gott…

  12. Blomman skriver:

    Ska vi ta lunch i morgon tisdag. Ja tänkte ta en lång lunch då.

Kommentera

