Snöskottning, smörgåsar och en och annan musiksnutt.

Publicerat: mars 24, 2010 i Uncategorized

Just nu är det smörgåsransonering i hushållet, så jag passar på att titta på goda mackor på nätet istället. Här finns det ett gäng. Några av mackorna har en gammal musikfavorit, Eric Ambel plåtat av under en liten comebackturné som hans och Scott Kempners band The Del Lords gjorde nyligen i Spanien. Del Lords är förresten ett av mina absoluta favoritband. Någonsin. Och då kan jag passa på att skryta om att herr Ambel igår ansökte om att få bli kompis med undertecknad på Fejjan. Stort, mycket stort. Behöver jag tala om vad jag svarade? Eric driver förresten den utmärkta klubben The Lakeside Lounge i New York, när han inte producerar andra artister, eller spelar med alla från Yayhoos, Joan Jett till Steve Earle, eller möjligen är ute och cyklar. Det verkar han gilla. Och vin gillar han viss också, det finns det bevis på i New York Times. Enligt artikeln verkar det förresten vara en lite ny generation med vinentusiaster som öppnar vinbarer där borta, borde man kolla upp.

Eric utanför sin klubb. Frågan är bara vad vattenskidan gör där?

Ja, snöskottningen på Studan har väl inte undgått så många av er, speciellt inte om ni tillbringade söndagen i Uppsala, eller framför tv:n och bandyn på SVT. Förstår inte varför det blev sånt hallå om att det var snö på isen? När jag var liten och spelade bandy var det ta mig fasen alltid snö på isen. Och när det var fotbollsdags kunde det till och med vara fullt av regnvatten på planen. En liten extra krydda till spelet, slumpartat kunde det bli, javisst, men det kan det ju bli med nyspolad is och knastertorra fotbollsplaner också. Hur som helst så verkade ju folk ha kul som vanligt på bandyfinalen, och det är väl huvudsaken kan jag tro. Inte så roligt väder för arrangörerna förstås, men dom verkade fixa det hela fint ändå.

Eftersom Alex Chilton tragiskt nog gick bort nyligen öppar vi listan Berger 115 med några spår han varit inblandad i. I övrigt kan ni lyssna på t.ex. Drive by Truckers nya, Little Village-plattan, som också finns också på Spotten nu. Och en del andra konstigheter förstås.

Det skulle vara trevligt med en cykeltur. Snart är det dags att plocka fram Monarken, smörja kedjan och ge sig ut, kryssandes mellan vattenpölarna. Jag är nämligen en sån där vägra-cykel-på-vintern-människa. Borde finnas fler såna, så kanske man skulle slippa en massa livsfarliga cykelmarodörer på gångbanorna. Fast dom brukar ju använda sig av gångbanorna rätt frekvent även vid sommarväglag förstås. Gubbgnäll avklarat igen.

Något annat som skulle vara trevligt: Uteservering. Men det får väl anstå till sådär sista april ungefär.

Har börjat få plattvändarfeber. Senast det begav sig måste vara nyårsafton, något av länge-sedan-rekord de senaste åren. Kanske får ta tag i det, eller vad säger Sören G? Frågan är bara var man skulle kunna tänkas vara intresserad av en bakåtsrävande mix av rockenråll-soul-punk-blues-funk-new wave-mix? Borgarskapets ålderdomshem kanske? Eller nån sjukhusavdelning för nära-döden-upplevelser?

Och på söndag är det dags för Ducks Deluxe på Akkurat, kan bli en trevlig söndagskväll. Dom har ju en ny platta på gång också, vid namn ”Sidetracks and smokers”. Dessutom med omslagsdesign av Tobbe Stuhre, läs mer här. Nu väntar jag bara på att The Motors ska göra comeback också. Och det här har jag väl tjatat om tidigare, men vart fasen tog Nick Garvey och Andy McMasters vägen, i got to know…

Det finns ett uttryck som säger ”någonstans måste man dra gränsen”. Jag tog fasta på det och gjorde en lista med låtar om gränsen, eller The Border, som dom säger i några av utländerna. Det finns förbluffande många bra såna låtar måste jag säga. Och det var ju ett rätt okej avslut. Vi ses.

kommentarer
  1. Lasse W skriver:

    The DeLords sitter som en smäck.
    Tjuvstartar uteserveringssäsongen genom att åka till Barca på måndag.

  2. andyberger skriver:

    Ja dom är inte dumma Del Lordsarna.
    Barca, fasen, jag är inte ett dugg avundsjuk…

  3. ÅkeM skriver:

    Jorå Del Lords smakar fågel. Här är en fin minnesartikel av Paul Westerberg om Alex Chilton:
    http://www.nytimes.com/2010/03/21/opinion/21westerberg.html

  4. andyberger skriver:

    Den får jag ta och läsa omgående!

  5. ÅkeM skriver:

    Här är en bra Magnus Lindberg/Basse Wikman interviu. Kan kanske vara något till fredagsfikat.

    http://www.hifidelitypress.com/1.htm

  6. andyberger skriver:

    Den ska jag ta tag i nu Åke.

  7. popgiss skriver:

    Kom du iväg på Ducks på Akkurat i söndags, Andy?

  8. andyberger skriver:

    Nej, fasen jag fick förhinder i sista stund. Hur var dom? Jag antar att du såg dom på Gotland, och kanske i Stockholm också?

  9. popgiss skriver:

    Fantastisk spelning i Visby!!!

Kommentera

