Vi kör en helkväll ikväll, med start på gamla fina Lucullus.

Publicerat: maj 28, 2011 i Uncategorized

Kvällen som ikväll är lördag kväll, startar med en riktig retrostänkare. Plankstek på Lucullus. Stället där jag för första gången i mitt snart halvvägstillhundraliv för första gången smakade pizza. Det måste ha varit cirka 1972, och det var små jävla salta sardeller på den märkliga italienska anrättningen. Minns att jag tyckte att fiskarna i fråga inte alls var något för mig, men i övrigt var det en helt fantastisk smakupplevelse med den smälta osten och den goda tomatsåsen. För att inte tala om de där brända goda kanterna. Så var det med det. Ikväll blir det alltså planstek, åtminstonde för vissa i sällskapet. Jossan ska göra plankstekspremiär, något som hon har väntat på rätt länge.

Efter denna trevliga middag tågar vi vidare mot Pub 19 för att kolla in Linda Brandemark med band (tidigare Malmström) med band. Det blir väl som vanligt, bra alltså. Kan inte bli mycket annat med det bandet faktiskt. Det gäller att passa på med en utgång nu, för snart bär det iväg på arbetsresa till ön med alla fåren.

Hammarby gjorde tydligen ett riktigt konstmål igår på Söderstadion. Men vad hjälpte det, när Degerfors gjorde två mål? Rödvita laget är uppe på andra plats nu, åtminstonde ett litet tag.

På listfronten kan här och nu Berger 148 presenteras. Steady Rollin’ Bob Margolin får inleda med Movin’ South, och det passar ju mig bra i dessa tider. Peter Wolf med sånghjälp av Shelby Lynne framför en av förra årets bästa låtar. Javier Escovedo, Alejandros bror om jag inte är helt ute på cykeltur, har gjort en riktigt fin poppig platta som jag hittade på spotten igår. Den får bidra med ett spår. Sen kan du ju undersöka resten själv.

Det var länge sedan jag åt något så gott som det jag åt i söndags. Det är snart en vecka sedan, men dom friterade risottobollarna med kycklingballotine á la Gordon, och smörsås med salvia och citron, kommer nog att sitta kvar i smaklöksminnet ett bra tag till. Tur att vi ska ha det på vår meny i Spanien kan jag säga. Apropå det börjar vi faktiskt komma en bra bit på väg med menykomponerandet, sonen och jag. Mycket trevligt.

På Hotellet finns ett ölmärke vid namn Innis & Gunn, som jag tycker är väldigt trevligt. Har dock fått tips från ölkännare Wängermark om ännu trevligare ölsorter, så det får nog bli till att prova dessa också. Vi har lite funderingar på att plocka in lite mer än bara Cruzcampo och San Miguel i vårt ölsortiment på La Capilla del Mar.

Det är mycket tokstollar som går på fotboll. Skulle man inte bara kunna låta bli att släppa in dom? Hur svårt kan det vara att se till att dom inte har med sig en massa fyrverkerier, knallskott och annan skit? Olsson har sunda åsikter i detta ärende, som vanligt. Min åsikt är att det borde spelas inför tomma läktare tills problemet är så åtgärdat det kan bli.

Sir Douglas Quintet, numera med Doug Sahms son Shawn som frontman.

Sir Douglas Quintet på Akkurat imorgon, som vanligt så missar jag. Det känns som att jag missar typ varenda konsert jag vill se. Synd är vad det är om mig. En helkväll i Stockholm imorgon kväll är vad det borde blivit. Först middag på PA & Co med fru Berger, sen konsert på Akkurat och därefter en övernattning på fint hotell. På så vis skulle nästa arbetsvecka kunnat börja med en lång fin hotellfrukost. Men icke. Bitter? Nej inte alls. Det kan säkert bli nån annan gång. Kanske hösten 2021 vad vet jag. Näe, nu ska jag inte sitta här och gräva ner mig i det. In i duschen istället. Vi ses, kanske redan ikväll på 19, vem vet?

 

 

 

kommentarer
  1. Roger skriver:

    …tycker lite synd om dig. En riktigt schysst vår med Los Lobos, Ducks DeLuxe och Sir Douglas Quintet. Sir Douglas Quintet bjöd på en grym konsert på Katalin. Var tvungen att köpa Sonic, för att läsa Per Bjurmans intervju med Steve Forbert, och läste även att favoriten John Paul Keith kommer med en ny pubrockplatta i juni!

  2. andyberger skriver:

    Kan tänka mig att Lobos var bra, och dom andra favoritbanden också! Hade tänkt ta en sväng till Akkurat igår för att se Quintetten, men det blev inte tid för det heller som sagt. Forbert-intervju minsann, då får man gå till Pressbyrån imorgon alltså. JPK-plattan väntar vi på här också.

Kommentera

