Blomkålsmos, solsken och lite råckenråll.

Publicerat: februari 8, 2011 i Uncategorized

Sådär nånting. Fick precis en lunch bestående av en repris av gårdagens middag, nämligen ett väldigt gott blomkålsmos som gjorde sällskap med den klassiska falukorven, stekt lök och stekta tomater, mozzarella och ajvar relish. Nu väntar jag bara på en kopp kaffe så är lunchen komplett. Under tiden lyssnas det på ett poppigt gäng vid namn The Surfin’ Lungs. Att låten heter ” Let’s have a beach party” gör bara längtan till sommaren större och värre. Eller sommaren förresten, en sväng till Spanien skulle funka det också. Ni kom vi i och för sig hem därifrån häromveckan, efter en högkulturell vecka i sällskap av Hotellchefen och Grillkungen. Uppe på berget i byn Frigiliana åts antagligen januaris bästa lunch förresten, en rumpstek med tre såser, potatis och ett par iskalla cervezas. Solen stod som spön i backen och humören var på topp.

Från det ena till det andra, den utmärkta krogen Akkurat i Stockholm får besök av Stacie Collins söndagen den 27:e mars. Då är det risk för att (minst) en kvartett uppsalabor gör stället osäkert. Är det lika bra live som på platta så är det kanon. Annars vet jag inte riktigt vad som händer på musikfronten, det verkar hur som helst vara lite torka på den front jag är intresserad av. Eileen Jewell på Katalin lördagen den 19:e februari är säkert mycket bra, likaså John Lindberg Trio på samma ställe, i mars. Men helst skulle man ju åka till Southend och kolla in Mickey Jupp…

Fotboll tror jag inte vi behöver prata om så mycket va? Chelseas senaste hemmamatch mot Liverpool var ju inte mycket att hurra för. Och Torres imponerade väl inte heller direkt i sin hemmadebut på Stamford Bridge. Tror att den lille spanske gossen kan få det tungt i vårt gäng, men fel har man ju haft förr.

Så var det dom där listorna då. Här kommer således Berger 141 och Berger 142. Några nya upptäckter finns med, bland andra Amanda Shires, Mars Arizona och Richard Shindell. Har dessutom blivit tipsad om poppiga Poison Arrows som absolut måste höras (tack för det Hjalle). Nu finns dessutom dom fantastiska kanadickerna Blackie & the Rodeo Kings ordentligt representerade på spotten. Dom är så bra att dom får en egen lista.

Blackie & the Rodeo Kings såklart.

Blackie & the Rodeo Kings såklart.

För övrigt väntar jag ivrigt på den stora islossningen. Det skulle vara trevligt att kunna ta sig ut på en liten tur i skogen, för att kanske bättra på konditionen en aning. Men som det är nu bör man väl ha skridskor på sig, och det blir inte lätt att ta sig upp för backarna i Röbo med sånt på fötterna. Så det får väl vänta ett tag antar jag. Kanske kan bli en stilla promenad på stan istället. Jag tror det. Vi ses.

kommentarer
  1. Roger skriver:

    Stacie Collins på Akkurat minsann! Det får man inte missa. Jag glömde bort Trouble Boys, var du där?

  2. andyberger skriver:

    Nej, det missade jag, men vi får nog chansen igen framöver med Trouble Boys tror jag.
    Häng på och kolla in Stacie för tusan Roger!

  3. Zigne skriver:

    Tack för nya fina musiktips. Ditt blomkålsmos är säkert lika bra och en kolhydratsbantande borlängefotograf frågar artigt om receptet. 🙂

  4. andyberger skriver:

    Tjena Zigne! Jag brukar koka blomkålen i lättsaltat vatten (man kan ju dra i lite buljong eller fond om man tycker det också) tills den är klar, sen låta den rinna av.
    Under tiden värmer jag grädde (eller gräddmjölk om man är lagd åt det hållet). I med blomkålen i en kastrull igen, och på med lite av den varma grädden, mixa med en stavmixer och slå på mer grädde om det behövs, till lagom konsistens. Sen brukar jag bara smaka upp det hela med salt och peppar tills det smakar som jag vill. Simple as that!

  5. Lasse skriver:

    Blomkålsmoset passar utmärkt till Isterband.

Lämna en kommentar